Sisältö on edelleen kuningas

Lukijaa aidosti puhuttelevat sisällöt toimivat, sanoo John Brown Median päätoimittaja Jenni Lieto.

Jenni Lieto, olit Vuoden aikakauslehtenä palkitun Trendin sekä sen Lily­-blogiyhteisön päätoimittaja yli viisi vuotta ja kesän alussa siirryit päätoimittajaksi sisältömarkkinointitoimisto John Brown Mediaan. Mitä John Brown Media tekee?

– Tällä hetkellä teemme Stockmannille monikanavaista sisältöä: omaa lehteä, verkkojuttuja ja sosiaalisen median sisältöjä. Sisältö on lifestyle-painotteista ja keskittyy muotiin, kauneuteen ja sisustukseen, eli Stockmannin liiketoiminnan painopisteisiin.

Yhdeksänhenkisessä tiimissämme on verkko-, some- ja printtikanavien sisältöammattilaisia, joista moni tuli journalistisesta työstä kuten minäkin.

Minkä median sisällöistä kannattaa ottaa mallia ja miksi?

– Sisältömarkkinointi ja oman median tekeminen ovat nyt se juttu. Some, video ja muut uudet muodot ovat isossa roolissa, mutta aikakauslehden konsepti on niin huikea, että sen merkitys on yhä oleellinen. Mobiilin ruudulta on helppo päätyä ostoksille, mutta printti liikuttaa ihmisiä yhä kauppaan hämmästyttävällä voimalla.

Kanavasta riippumatta kaikki sisällöt, joissa ihminen tulee aidosti puhutelluksi – ilahtuu, yllättyy, liikuttuu – toimivat tehokkaasti. Aikakauslehtien tekijöissä on paljon ammattilaisia, joiden osaamisen ytimessä on juuri tällaisen sisällön tekeminen.

Mikä merkitys on sisällön visuaalisuuden laadulla?

– Monissa kanavissa kuva on käyttöliittymä muuhun sisältöön, ja lähestymme päivittäistä elämäämme puhelimen kamera edellä. Elämme kuvan aikakautta, ja visuaalinen vaatimustaso on kasvanut valtavasti. Visuaalisuuden tulee tietenkin sopia esityskanavaan – YouTuben visuaalinen kieli on erilainen kuin Instagramin tai printin.

Oikea visuaalinen äänensävy on yhtä tärkeää kuin oikea tekstin sävy. Mutta kaikissa kanavissa laatu on laatua, ja vertailukohtana ovat koko maailman tekijät, parhaat brändit ja talentit.

Jenni Lieto Mediapäivän Näkökulmasalissa klo 9.30