Toimiala kansien välissä

Ville Blåfieldin päätoimittama Mediakirja 2017 julkistetaan Mediapäivässä.

Mitä tapahtuu, kun 14 ansioitunutta toimittajaa ja palkittu graafikko saavat toimeksiannon vangita siivun kotimaista mediatoimialaa yksien kansien väliin? Se selviää Mediapäivässä, kun toista kertaa julkistettava Mediakirja jaetaan yleisölle.

– On erinomaisen hauska toimeksianto koota ajankohtaisia ilmiöitä media-alalta, sen disruptiota, innovaatioita ja suomalaisten mediankäytön muutoksia. Media-alalla käynnissä oleva murros vavisuttaa instituutioita, mutta tuo mukanaan myös paljon uutta innostavaa, sanoo kirjan sisältöjä tänä vuonna päätoimittajan roolissa linjannut toimittaja ja viestintäalan yrittäjä Ville Blåfield.

Ensimmäinen Mediakirja syntyi vuonna 2016 tarpeesta käsitellä kootusti toimialan tilannetta, pintaa syvemmältä ja merkkimääriä laskematta. Mediakirja onkin lajissaan harvinainen poikkeus.

– Mediakirja on toimialaa eteenpäin katsova vuosijulkaisu. Sen hienous piilee muun muassa siinä, että se antaa alan huippuosaajille vapaat kädet käsitellä toimialan kannalta tärkeitä yhteisiä asioita, sanoo Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Kirjan tekijöiksi kutsutaan media-alan laatukilpailuissa menestyneitä tai alalla muuten ansioituneita ammattilaisia eri puolilta maata.

Mediakirja 2017:n ulkoasusta vastaa graafinen suunnittelija Anne-Mari Ahonen, joka on suunnitellut muun muassa vuoden 2016 kauneimpana kirjana palkitun valokuvakirjan Raja (Maahenki / Musta Taide).

Mediakirja 2017 -toimitus:

Päätoimittaja Ville Blåfield
Ulkoasu Anne-Mari Ahonen, graafikko

Pauli Aalto-Setälä, Aller Media
Outi Airaksinen, vapaa toimittaja
Iina Alanko, Anna
Melissa Heikkilä, Ylioppilaslehti
Rebekka Härkönen, Turun Sanomat
Vappu Kaarenoja, Suomen Kuvalehti
Sirpa Kähkönen, kirjailija
Heikki Kärki, Sunnuntaisuomalainen
Reetta Räty, vapaa toimittaja
Paula Salovaara, vapaa toimittaja
Sami Sillanpää, Helsingin Sanomat
Taina Tervonen, vapaa toimittaja
Niklas Thesslund, Image