Modernin markkinointiviestinnän salaisuudet

Pysäyttävä idea on kaikki kaikessa, sanoo Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja Eka Ruola.

Maailmalta kuuluu uutisia, että printti tekee renessanssia. Miltä tilanne näyttää Suomessa?

– Printillä on haasteensa edelleen ja ihan kaikkialla, se on selvä. Maailma ei kuitenkaan ole ”joko tai” vaan ”sekä että”; tietyissä tilanteissa printin vahvuudet ovat edelleen kiistattomat. Sisällöllisesti pitää kuitenkin elää ajassa. Ei pidä keskeyttää, vaan kutsua jonnekin tekemään jotakin. Printti voi heittää mobiiliin ja verkkoon, se voi olla vuoropuhelun käynnistäjä. Printin tulee olla aktivoivampaa, osallistavampaa ja ajankohtaisempaa.

Printin vahvuuksiin kuuluu kyky erottua mieleenpainuvilla erikoisratkaisuilla. Pystyvätkö suomalaiset painotalot tarjoamaan riittävästi tällaisia mahdollisuuksia?

– Printin erikoisratkaisuja on riittävästi, mutta en usko, että suunnittelijoiden pöydällä kaikki ovat tiedossa. Erikoisratkaisu voi olla hyvä bonus, mutta pysäyttävä ja aktivoiva idea on kaikki kaikessa. Erikoisratkaisu ei pelasta kehnoa ajatusta.

Minkälaista uudistumista mainonnan suunnittelijana toivoisit suomalaisilta painotaloilta, jotta ne vastaisivat ajan markkinointihaasteisiin?

– Tiukkaa ajassa elämistä. Parhaiden referenssien tuomista maailmalta Suomeen – sekä tietoisuuteen että käyttöön. Samalla tulee ymmärtää paremmin se maailma ja muutos, jossa suunnittelija elää, ja tarjota konkreettisia ratkaisuja näihin haasteisiin.

Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja Eka Ruola Mediapäivän Painosalissa klo 10.15.