Mediapäivä korostaa uudistumista

Suhdanteiden varaan emme voi rakentaa tulevaisuuttamme, vaan kasvupohjan on löydyttävä uudistumisesta, kirjoittaa Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Mediapäivä on ottanut tukevasti paikkansa suomalaisen mediaväen kalentereista. Päivästä on muodostunut foorumi niin toimialan omille ihmisille kuin mediasta kiinnostuneille. Tänä vuonna Tästä maailmasta -teeman alla käsitellään erityisen vahvasti uudistumista, kasvua ja onnistumisia. Nämä ovat aihealueita, joita toimialan tuleekin painottaa. Valittamalla emme kykene luomaan uutta tulevaisuutta.

Maailman ja siinä sivussa Suomenkin talouden elpyminen on tuonut myös meille hieman lisää happea. Vakaa pohja tulevaisuudelle löytyy kuitenkin kyvystä uudistua, ei talouden suhdannevaihteluista. Esimerkkejä uudistumisesta ja kasvusta löydät niin Mediapäivän ohjelmasta kuin Mediapäivässä julkaistavasta uudesta Mediakirjasta.

Mediapäivä on tapahtumana toimialallemme erittäin tärkeä. Vielä tärkeämpää on, että suomalaiselle mediankuluttajalle myös tulevaisuudessa jokainen päivä on mediapäivä.

Vapaan kaupallisen median merkitys on korostunut ja korostuu edelleen tilanteessa, jossa pohdimme valtiollisen median riippumattomuutta poliittisista päättäjistä. Sananvapaus on tällä hetkellä myös maailmalla haastettuna ehkä enemmän kuin pitkiin aikoihin. Tätäkin taustaa vasten voimme varmasti kaikki olla yhtä mieltä siitä, että laadukkaan kotimaisen kaupallisen median tulevaisuuden puolesta kannattaa taistella ja kantaa siitä huolta.

Kotimainen kaupallinen media kykenee uudistumaan ja säilyttämään elinvoimaisuutensa, jos päättäjät antavat meille tasapuoliset mahdollisuudet harjoittaa toimintaamme. Suurin vastuu on toimialalla itsellään.

Kirjoittaja on Vesa-Pekka Kangaskorpi, Medialiiton hallituksen puheenjohtaja ja Keskisuomalaisen konsernijohtaja