HS haluaa vaikuttaa arvopohjaisella markkinoinnilla maailmaan

Helsingin Sanomien Veera Siivonen korostaa, että arvopohjaisia kampanjoita ei voi tehdä muilla tavoitteilla ja mittareilla kuin halulla vaikuttaa maailmaan positiivisesti, muuten kampanjointi olisi feikkiä.

The Land of Free Press on tuttu lähes kaikille. Helsingin Sanomat on toteuttanut myös muita arvopohjaiseen markkinointiin perustuvia kampanjoita, kuten Ruma totuus -villapaidat joulukuussa 2018, Ilmastokynä syyskuussa 2019, Naisten Palsta naistenpäivän Hesarin kannessa vuonna 2018, naisten osuuden seuraaminen Hesarin sisällöissä sekä Pride-kannet 2018 ja Pride-juliste 2019. Listaan voidaan lisätä myös enemmän toimituslähtöinen Suomi puhuu -kampanja.

”Helsingin Sanomien markkinointi perustuu sananvapauteen, totuuteen ja tasa-arvoon”, lehden markkinointijohtaja Veera Siivonen sanoo.

Siivosen mukaan arvopohjaiset kampanjat eivät juurikaan ole herättäneet debattia talon sisällä.

”Vuonna 2018 käytiin keskustelu, jossa pohdittiin, ollaanko valmiita tekemään myös asioita, joissa voidaan menettää närkästyneitä tilaajia. Riski päätettiin ottaa, koska arvojen puolustaminen on niin tärkeää.”

Tämän jälkeen lehden sisällä on pohdittu lähinnä lähestymiskulmia, ja yksi hanke on jäänyt tekemättä, koska se sisälsi väärintulkinnan riskin.

Siivonen korostaa, että arvopohjaisia kampanjoita ei voi tehdä muilla tavoitteilla ja mittareilla kuin halulla vaikuttaa maailmaan positiivisesti, muuten kampanjointi olisi feikkiä.

”Kokonaisuutena haemme kuitenkin brändin kiinnostavuuden kasvua pitkällä aikavälillä etenkin nuoremmissa, ja toki arvioimme myös arvopohjaisten kampanjoiden vaikutusta tähän”, hän lisää.

Arvopohjainen markkinointi on tärkeä osa Helsingin Sanomien markkinointiportfoliota, mutta lehti tekee myös lyhyemmällä aikavälillä tuloutuvia kampanjoita, joille asetetaan konkreettisimpia tavoitteita ja mittareita.

Veera Siivonen kertoo Mediapäivässä, mitä arvopohjainen markkinointi on vaatinut Helsingin Sanomilta.

Tutustu Mediapäivään ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan