Mediayritykset tarvitsevat useita tulonlähteitä

Raju Narisettin mukaan keskittyminen pelkkiin tilaus- ja mainostuottoihin ei riitä. Mediayritykset tarvitsevat useita tulonlähteitä luodakseen kestävän toimintamallin ja synnyttääkseen uutta kasvua.

Raju Narisetti on 30-vuotisella urallaan ollut kehittämässä, johtamassa ja perustamassa mediaorganisaatioita niin Pohjois-Amerikassa, Euroopassa kuin Aasiassakin. Hän on työskennellyt digitaalisen murroksen eturintamassa Wall Street Journalissa, Washington Postissa, News Corpissa ja Gizmodo Media Groupissa.

Lehtikustantajat ovat perinteisesti saaneet tulonsa tilauksista ja mainoksista. Kun internetin voittokulku alkoi, suuri osa kustantajista laittoi sisällöt verkkoon maksutta kaikkien luettaviksi.

Tulonlähteitä voi olla jopa 12–15.

Viime vuosina mediatalot ovat muuttaneet kurssia ja pyrkineet saamaan lukijat maksamaan sisällöistä. Kuluttajien valinnanvara on kuitenkin nykyisin valtava, ja Raju Narisettin mukaan parhaatkaan digitilausmallit eivät ole tarpeeksi toimivia.

”Mediayritysten ei pidä keskittyä pelkkiin tilaus- ja mainostuottoihin. Pitkäjänteisen toiminnan ja kasvun takaamiseksi yrityksellä voi olla 12–15 erilaista tulonlähdettä”, hän painottaa.

Narisetti jatkaa, että kyky hyödyntää mediabrändeihin liitettyä luotettavuutta ja taito luoda journalismista erilaisia tuotteita mahdollistavat ketterille yhtiöille erilaisia tulovirtoja. Useat tulonlähteet voivat puolestaan yhdessä taata yrityksille kestävän toimintamallin ja luoda uutta kasvua.

Raju Narisetti haastaa Mediapäivässä media-alan puntaroimaan tulonlähteitään ja toimintamallejaan uuden kasvun luomiseksi. Näkemyksiensä tueksi hän kertoo esimerkkejä eri puolilta maailmaa.

Tutustu Mediapäivään ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan