Miten sukupolvi Z käyttää mediaa?

Mediapäivän nuorisopaneelissa keskustellaan, miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa aktivismissa, oman henkilöbrändin kasvattamisessa ja pysyäkseen kärryillä uutisista ja ajankohtaisista teemoista. 

Sukupolvea Z eli vuosina 1998–2010 syntyneitä nuoria määrittää teknologian kehitys ja sosiaalinen media. Nuoret sukkuloivat sulavasti digikanavasta toiseen ja viettävät jopa 13 tuntia vuorokaudessa ruudun ääressä.

”Sukupolvelle Z sisältö ei ole itseisarvo, vaan se on tapa rakentaa omaa identiteettiä ja ilmaista itseään. Mediayrityksillä alkaakin olla kiire ymmärtää tulevaisuuden asiakkaita, joiden mediankäyttö eroaa radikaalisti aiemmista sukupolvista”, A-lehtien liiketoimintajohtaja Anni Lintula korostaa.

Nuorten mediankäyttö eroaa radikaalisti aiemmista sukupolvista.

Lintula alustaa ja moderoi Mediapäivässä nuorten mediankäyttöön puretuvan paneelin. Siihen osallistuvat opiskelija Adja Wade, 15, opiskelija Roosa Ripatti, 16, someaktivisti Anni Iikkainen, 16, ja tubettaja Joona Hellman, 24.

Paneelissa keskustellaan muun muassa siitä, miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa aktivismissa, oman henkilöbrändin kasvattamisessa ja pysyäkseen kärryillä uutisista ja ajankohtaisista teemoista.

Lintula on Z-sukupolven asiantuntija ja A-lehtien liiketoimintajohtaja, joka on työskennellyt yli kymmenen vuotta nuorisokohderyhmän parissa niin journalistina, päätoimittajana kuin liiketoimintajohtajanakin.

Lintula on ollut luotsaamassa nuorten kohderyhmälle lukuisia menestyneitä digitaalisia mediatuotteita, kuten Demi.fi-verkkoyhteisöä, palkittua chatfiction-somedraamaa ja YouTube-yhteisöä. Tällä hetkellä hän kehittää A-lehdissä uutta liiketoimintaa, joka keskittyy nuorten kohderyhmän asiantuntemukseen.

 

Anni Lintula kertoo oheisella videolla nuorten mediankulutuksen muutoksista ja tulevaisuuden näkymistä. Video on osa Aikakausmedian Tunne tekijät -sarjaa.

Tutustu Mediapäivään ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan