Pakkaus on osa asiakaskokemusta

Pakkaus voi olla muutakin kuin vain pakollinen suoja tuotteen ympärillä. Parhaimmillaan pakkaus tuo lisäarvoa kuluttajalle ja toimii myymälässä tuotteen tarinan, arvojen, sisällön sekä vaikutusten ja yhteisten kokemusten ”mediapintana”.

PackageMedia valmistaa digitaalisia pakkauksia Inkeroisten taajamassa Kouvolassa. Kyseessä on itsenäinen yritys, joka toimii osana Pyroll-konsernin pakkausliiketoimintaa.

”Tarjoamme asiakkaille kokonaisvaltaista tuotannollista ratkaisua maailmassa, jossa nimikkeiden määrä kasvaa ja hukka lisääntyy tuotteiden elinkaarien lyhentyessä”, PackageMedian toimitusjohtaja Mauri Reinilä kertoo.

”Pakkaus on muutakin kuin välttämätön suoja tuotteelle.”

”On järkevää ja vastuullista hyödyntää usein välttämätöntä tuotepakkausta muissakin tarkoituksissa kuin pelkkänä suojana yhdistämällä se esimerkiksi digitaaliseen maailmaan”, hän jatkaa.

Pakkauksella on siis oma perustehtävänsä, mutta samalla se näyttäytyy kuluttajalle myymälässä tuotteen tarinan, arvojen, sisällön sekä vaikutusten ja yhteisten kokemusten ”mediapintana”.

”Ostajalla on pakkaukseen fyysinen kontakti, ja pakkaus päätyy kotiin usein ainoana brändin painettuna viestinä”, Reinilä muistuttaa.

Pakkaus täydentää omnikanavaisen palveluprosessin

Omnikanavaisuus tarkoittaa eri kanavissa saumattomasti toteutuvaa asiakaskokemusta.

”Pakkaus on ollut pitkään omnikanavaisen palveluprosessin puuttuva osa. Onnistunut pakkaus tarjoaa kuitenkin parhaimmillaan kuluttajalle palkitsevan kokemuksen tuotteen parissa”, Reinilä korostaa.

PackageMedia on tehnyt pakkaustehtaaseensa mittavat laiteinvestoinnit voidakseen tarjota asiakkaille pakkausinnovaatioita arkipäivän tuotteissa, joita kaupan hyllyltä löytyy.

Yritys on myös palkannut uusia ammattilaisia, kuten koodareita, ja se on rakentanut alustan, joka yhdistää fyysisen ja digitaalisen maailman ja jonka päälle luodaan kuluttajapalveluja.

”Olemme toteuttaneet jo useamman onnistuneen kokonaisprojektin kuluttajapakkausten parissa”, Reinilä paljastaa.

”Haasteena on saada eri brändien edustajat ymmärtämään pakkauksen mahdollisuudet hyllyllä ja kuluttajan kädessä. Yrityksissä pakkausta pidetään usein vielä pelkästään tuotannon komponenttina eikä niinkään aktiivisena osana omnikanavaista kokemusta”, Reinilä painottaa.

Mauri Reinilä kertoo Mediapäivässä kuluttajapakkausten digitaalisuudesta sekä omnikanavaisesta asiakaskokemuksesta.

Tutustu Mediapäivään ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan