Tekoäly arvioi juttua jo ennen julkaisua

Alma Median EDIT-hanke on tekoälyyn perustuva ennustavan analytiikan projekti. Tavoitteena on viedä dataohjautuva sisällöntuotanto harppauksen eteenpäin aina tekoälyn aikakauteen saakka.

EDIT-hanke sai alkunsa, kun Alma Mediassa pohdittiin, miten ja missä uutistyön vaiheissa tekoälyä voisi hyödyntää ja kuinka olisi mahdollista kehittää, nopeuttaa ja helpottaa uutistyöhön liittyvää päätöksentekoa ja ajattelua.

Almassa paikannettiin tekoälyyn erikoistuneen Fourkind Oy:n kanssa kymmeniä uutisprosessin vaiheita, joissa ”koneellinen ajattelu” voisi tulla toimituksen avuksi.

Tekoälyä hyödyntävä hanke ylitti odotukset

”Päätimme lähteä liikkeelle analytiikasta. Uutisarjessa numerot onnistumisista, kuten sivunäytöt, tilausmäärät ja yleisön koko, tulevat toimitukselle nykyisin reaaliajassa – mutta kuitenkin aina vasta, kun juttu on julkaistu”, Alma Consumerin digikehitysjohtaja Inka Partanen kertoo.

Päätelmät siitä, mikä toimi ja mikä ei, tehdään siis jälkikäteen. Saatujen tulosten valossa pyritään sitten parantamaan seuraavia juttuja ja tuotteita.

EDIT-hankkeessa testattiin tekoälyä hyödyntävää menetelmää, jonka avulla on mahdollista ennustaa jutun kiinnostavuus jo ennen julkaisua, jolloin toimitus voi vielä vaikuttaa lopputulokseen.

”Tavoitteemme oli ensinnäkin testata menetelmiä eli kokeilla, kuinka hyvin tekoäly oppii ennustamaan toimituksellisesti tärkeitä lukuja. Halusimme myös nähdä, miten tämäntyyppinen työväline otetaan vastaan toimituksessa ja miten sen hyödyntäminen vaikuttaa tuloksiin”, Partanen sanoo.

Partasen mukaan projekti ylitti odotukset molemmissa tavoitteissa. Hankkeen seuraava vaihe on Almassa jo käynnistetty.

Inka Partanen Alma Mediasta kertoo Mediapäivässä toimitustyön ohjaamisesta ennustavan analytiikan avulla.

Tutustu Mediapäivään ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan