Kuvagalleria

AR- ja VR-alan käytännön toteutuksia esillä Mediapäivässä

Mitä ovat lisätty todellisuus (AR) ja virtuaalitodellisuus (VR), ja miten näitä teknologioita voi hyödyntää liiketoiminnassa?

Lisätyssä todellisuudessa keinotekoinen maailma tuodaan teknologian avulla osaksi todellista elämää. Virtuaalisessa todellisuudessa taas on kyse pelkästä keinotodellisuudesta, jonne siirrytään esimerkiksi VR-lasien avulla.

”Mediapäivän demohuoneessa pääset käytännössä kokemaan, minkälaisia toteutuksia AR- ja VR-alan suomalaiset kärkiyritykset ovat tehneet”, asiantuntija Petri Rajahalme Business Finlandista kertoo.

Lisätyn todellisuuden sovellukset ovat tulleet suurelle yleisölle tutuksi älypuhelinten Pokémon Go -pelin ja sosiaalisen median kuvamanipulaatio-suodatinten myötä. AR- ja VR-sovellukset mahdollistavat myös paljon muuta.

”Business Finlandin fasilitoimassa demohuoneessa toteutuksiaan esittelevät mm. Arilyn, Eligo.Studio, Zoan ja Catland”, Rajahalme paljastaa.

Arilynin AR-ratkaisu taikoo tarinat eloon. Kun lehteä katsoo puhelimeen ladatun sovelluksen avulla, jutun hahmot ilmestyvät kertomaan kuulumisiaan. Elokuvan traileri voi puolestaan piileskellä maitopurkissa.

Eligo.Studio tarjoaa mm. virtuaalisen kauppapaikan fanituotteille. Zoan luo digitaalisia ympäristöjä dynaamisten 3D-mallien avulla. VR-lasit päässä voi vaikka astua sisälle maalaukseen tai asuntoihin, joita ei ole vielä olemassa. Catlandin pelit ovat helppo alkuaskel virtuaalimaailmaan.

Demohuoneeseen voi tutustua Mediapäivässä klo 9–16.

Tutustu koko ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan