Kuvagalleria

Oma persoonallinen ääni on digiajassa välttämättömyys

Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi muistuttaa, että teknologian ansiosta media voi tavoittaa suomalaiset missä tahansa, käytännössä välittömästi. Enää ei olla sidottuja siihen, että lukija tai katsoja on oikeassa paikassa oikeaan aikaan tai tietyn jakelutavan päässä. Tämä luo valtavasti mahdollisuuksia, mutta samalla myös haastaa mediaa.

”Millaisesta tuotteesta ihmiset ja mainostajat ovat todellisuudessa valmiita maksamaan ja kuinka paljon? Osaammeko ylipäätään tuotteistaa tarpeeksi hyvin ja ymmärrämmekö mitä se digitaalisessa ajassa vaatii? ”, Yläjärvi pohtii.

Toinen iso kysymys on ajankäyttö. Ihmiset voivat käyttää aikansa lukemattomilla eri tavoilla, valinnanvaraa on valtavasti ja aikaa arjessa rajallisesti.

Yläjärven mukaan uutismedian elinehtoja ovat oma persoonallinen ääni ja tuotelupaus. Yleisen, geneerisen uutismedian aika on ohi, koska se ei erotu tai herätä tunteita, vaan katoaa massaan.

”Erottumisen voi tehdä monella tavalla eri aihepiireissä tai eri alueilla. Se voi joskus olla jopa yksittäisistä toimittajista tai juttuaiheista kiinni”, Yläjärvi korostaa.

Valeuutisten ja vihapuheen torjumiseen Yläjärvi tarjoaa lääkkeiksi mm. laatua ja avoimuutta. Median itsensä tulee nostaa koko ajan omaa rimaansa siinä, miten kiistanalaista tietoa käsitellään, miten asioita varmistetaan ja miten tietoja tarkistetaan. Yläjärvi painottaa, että jos jokin on epävarmaa, se täytyy kertoa. Toimituksessa tehdyt virheet kannattaa tunnustaa ja korjata. Median pitää myös kertoa omista arvoistaan ja seistä niiden takana avoimesti.

Erja Yläjärvi vaihtaa näkemyksiä internetin iloista ja kiroista Nic Newmanin kanssa Mediapäivän Arvosalissa 13.11. klo 11.00. Newman on journalisti, digitaalinen strategisti ja Reuters Institute Digital News Report -tutkimusraportin pääkirjoittaja.

Tutustu koko ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan