Kuvagalleria

Uusi kasvu maustaa mediasalkkuja

Mikä yllättää Kaleva-konsernin, Otava-konsernin ja Kyrö Distillery Companyn tuotesalkuissa?

Oululaisesta Kalevasta tulevat etsimättä mieleen sanomalehdet Kaleva ja Lapin Kansa sekä komea rivi paikallis- ja kaupunkilehtiä. Harva ajattelee blogiyhteisöä, mutta sellainenkin konsernin toimitusjohtajan Juha Laakkosen salkusta löytyy.

Kalevan omistaman Indieplacen yhteisöihin kuuluu satoja sosiaalisen median vaikuttajia: bloggaajia, tubettajia, instaajia, snäppääjiä ja julkkiksia.

Monimediayhtiötä ei siis kehitetä pelkästään perinteisen mediatoiminnan varassa. Laakkonen kuvaileekin pitkän aikavälin visiotaan ”paikallisuuden maailmanvalloitukseksi”.

”Laadukas paikallinen julkaisutoiminta ei poista sitä, että maailma tulvii kiinnostavia kohderyhmiä, jotka ovat valmiita maksamaan relevantista sisällöstä. Eikä se ole kielestä kiinni”, Laakkonen huomauttaa.

Tässä kohti mediabisnestä seuraavat höristävät korviaan. Aikooko Kaleva käynnistää käännettyjen lehtijuttujen tarjoamisen kansainvälisille markkinoille? Milloin?

”Ehkä ensi vuonna, ehkä 2020, katsotaan. Meillä on 150 toimittajaa, jotka työskentelevät koko konsernille. Tekoäly mahdollistaa heidän työnsä kustannustehokkaan kääntämisen. Lisäksi olemme ’Oulu-edun’ ansiosta onnistuneet rekrytoimaan valtavasti dataosaajia ja muita teknologian ammattilaisia.”

Otava panostanut yritysostoihin

Vailla yllätyksiä ei ole Otava-konserninkaan portfolio. Kirjojen, lehtien ja kirjakauppojen rinnalla komeilevat sähköiset markkinapaikat, kuten vaihtoautojen ilmoittelusivusto Nettiauto.com.

Suomen kolmanneksi suurimman graafisen kustantajan salkussa surisee myös Ampparit Oy, joka tarjoaa uutisaggregointia sekä mediaseurantaa.

Otava-konsernin toimitusjohtaja Alexander ”Santtu” Lindholm muistuttaa, että mediamarkkinat ovat muuttuneet viidessä vuodessa enemmän kuin edellisinä viitenä vuosikymmenenä.

”Olemme tehneet 18 yritysostoa kymmenessä vuodessa. Perinteisellä kustannustoiminnallakin pystyy tekemään tulosta, mutta kannattava kasvu on haettava uudesta.”

”Tiedostimme hyvin varhain, että menestyäkseen on tehtävä onnistuneita innovaatioita tai ostettava kasvua. Onnistuneiden yrityskauppojen seurauksena meillä on laaja portfolio ja sen myötä monta erilaista kasvustrategiaa”, Lindholm sanoo.

Laakkonen ja Lindholm saavat Mediapäivässä keskustelukumppanikseen Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtajan Miika Lipiäisen. Suomalaisen ruistislaamon vientimenestyksen tarina alkoi saunan lauteilla amerikkalaisen ruisviskin kirvoittamana: eikö tätä voisi tehdä kotikonnuilla? Oman tislaamon pannut kuumenivat ensimmäisen kerran vuonna 2014, ja nyt tuotteita myydään liki kolmessakymmenessä maassa. Yhtiö on voittanut useita kansainvälisiä palkintoja. Ruisviskin lisäksi tuoteportfoliossa on myös ruisginejä ja ruisbittereitä.

Mutta mikä on suurin yllätys Lipiäisen salkussa – se selviää Ruista ranteessa -keskustelua Mediapäivän Kasvusalissa 13.11. klo 11.

Tutustu koko ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan