Kaleva Media kantaa vastuunsa pohjoisen henkisestä ja taloudellisesta vireydestä

Kaleva Mediassa jokapäiväistä työtä mietitään vastuullisuuden näkökulmasta. Eri kokoisia konkreettisia tekoja tehdään pohjoisen talouden, ihmisten ja luonnon hyväksi.

Kaleva Median juuret juontavat yli 120 vuotta sitten perustettuun Kaleva-lehteen. Nykypäivänäkin Kaleva Median alle mahtuu paikallista ja luotettavaa uutismediaa: kaksi maakuntalehteä, kuusi paikallislehteä ja viisi kaupunkilehteä. Siksi onkin luontevaa, että vastuullinen journalismi on osa tekemistä ja hyvin keskiössä arkipäivän tekemisessä. Kaikki lehdet ovat luonnollisesti sitoutuneet noudattamaan Julkisen sanan neuvoston Journalistin ohjeita, jotka määrittelevät vastuullisen median eettiset toimintatavat.

”Lisäksi paikalliset lehtemme ovat oman alueensa puolestapuhujia ja kotiseuturakkauden lähettiläitä ja tarjoavat sellaista paikallista sisältöä, jota ei muualta saa”, Kaleva Median brändi- ja kulttuurijohtaja Anna Kärävä kertoo.

Tekemisen ytimessä on siis vastuullinen journalismi. Vastuullisuus liittyy kuitenkin ihan kaikkeen tekemiseen. Painetun median parissa myös ympäristövastuullisuus korostuu.

”Toimitalomme ja painotalomme ovat konkreettisimpia ja näkyvimpiä vastuullisuustekojamme”, Kärävä kertoo. ”Molemmissa on jo suunnitteluvaiheessa otettu huomioon energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys.”

Painotalon koko kattopinta-ala on peitetty aurinkopaneeleilla. Talo tuottaa siis itse energiaa painotuotannon tarpeita varten. Lisäksi painokoneiden energiatehokkuus on huomioitu. Painossa käytetään ympäristöystävällisiä kemikaaleja ja värejä pyritään käyttämään säästeliäästi.

”Muutama vuosi sitten toteutimme painossa ison projektin hukkaan menevän paperin määrän pienentämiseksi. Saimme vähennettyä hävikkiä 40 prosenttia”, Kärävä hehkuttaa. Tämä vähensi painosta syntyvää ympäristökuormitusta. Hävikin pienentämisen lisäksi hukkapaperi pyritään saamaan hyötykäyttöön: hukkaan menevä paperi toimitetaan paikalliselle ekovillavalmistajalle.

Kaleva Medialla vastuullisuus on kaiken tekemisen ytimessä. Jokapäiväistä työtä mietitään aina vastuullisuuden näkökulmasta. ”Arvopohjamme korostaa luotettavuutta, kehittymistä, yhdessä saavuttamista ja jokaisen ihmisen arvostamista”, Kärävä sanoo.

”Kun toimitaan arvojen mukaisesti, vastuullisuutta ei koeta päälle liimattuna, kiillotettuna kuvana. Kannattaa miettiä vastuullisuutta tekojen kautta, sillä teot ovat tärkeimpiä. Niillä tämä homma oikeasti ratkaistaan”, Kärävä kiteyttää vastuullisuuden merkityksen yrityksille.

Anna Kärävä on yksi Mediapäivän puhujista 26.1.2022.

Tutustu Mediapäivän ohjelmaan

Ilmoittaudu Mediapäivään