Glaft-malli auttaa suunnittelemaan onnistuneen podcastin

Podcast- ja äänikirjapalvelu Podimon Content Manager Kirsi Takala on työskennellyt vuosien ajan podcastien parissa ja tietää, miten onnistunut podcast tehdään. Alan tietämystään hän on myös jakanut eteenpäin media-alan opiskelijoille sekä podcastien tekijöille. Työssä on auttanut Takalan rakentama työkalu, joka ohjaa tekijää podcastin sisällön suunnittelussa.

Kirsi Takala loi alun perin media-alan oppilaitoksissa pitämiään koulutuksia varten opiskelijoille työkalun, jonka pohjalta he voisivat miettiä suunnittelemaansa podcastia, ja näin hän loi ensimmäisen mallinsa podcastien sisällöstä. Mallin kehitys jatkui, kun Takala lähti opiskelemaan Oxfordiin Reuters Institute for the Study of Journalism -tutkimuskeskukseen, jossa hän kirjoitti artikkelin podcastin sisällön suunnittelusta. ”Tarkoituksenani oli kirjoittaa artikkeli podcastien rahoitusmalleista. Huomasin kuitenkin pian, että podcasteista löytyi tutkimuksia ja artikkeleita, mutta ne keskittyivät lähes aina markkinointiin, jakeluun, rahoitukseen tai vaikka alan lukuihin. Hyvin vähän löytyi tietoa siitä, miten podcastin sisältö kannattaa suunnitella”, Takala kertoo. Artikkelin yhteydessä hän rakensi podcastien sisältöön liittyvän työkalun, jota voivat käyttää niin opiskelijat, tuottajat kuin vaikka podcastien ostajat. Kyseinen malli koostuu viidestä komponentista, jotka ovat Goal, Listeners, Attraction, Format ja Technology. Tämä Glaft-malli rakentui haastatteluiden, analytiikan ja Takalan omien kokemusten pohjalta.

Podcastilla tulee olla kuuntelijoilleen jotain tarjottavaa

Glaft-mallin jokainen komponentti on tärkeä ja niihin tulee panostaa podcastin sisältöä suunnitellessa. Yhdenkin elementin laiminlyöminen voi johtaa koko sisällön epäonnistumiseen. Takalan mielestä Listeners-komponentti eli kuuntelijat jäävät monilta tekijöiltä liian vähälle huomiolle, varsinkin kun ottaa huomioon ympärillämme olevan sisältötulvan. ”Jos kuuntelija ei koe saavansa podcastista mitään, hän siirtyy seuraavaan sisältöön”, Takala huomauttaa.

Podcast-alan kasvaessa uusien tekijöiden, julkaisijoiden ja tuotantoyhtiöiden myötä myös kilpailu lisääntyy. Tällöin sisällön merkitys korostuu entisestään ja alalla toimijoiden on panostettava siihen, että oma sisältö erottautuu edukseen. ”Jatkossa ei riitä, että tekee vaikkapa true crime -aiheisen podcastin ja olettaa saavansa paljon kuuntelijoita, koska true crime vetää aina puoleensa hyvin yleisöä, vaan on keskityttävä myös siihen, miten oma sisältö erottautuu muiden joukosta”, Takala toteaa ja painottaa jälleen kuuntelijoiden merkitystä, ”Ne podcastit, jotka pystyvät antamaan kuuntelijoille jotain, kuten inspiraatiota, tietoa tai yhteenkuuluvuuden tunnetta, menestyvät jatkossa paremmin.”

 

Kirsi Takala on yksi Mediapäivän puhujista 25.1.2023.

Tutustu Mediapäivän ohjelmaan

Ilmoittaudu Mediapäivään