Lukijat ovat Financial Timesin toimitustyön keskiössä
Hannah Sarney on valitettavasti joutunut peruuttamaan osallistumisensa Brexit-asioiden ja Mediapäivän päällekkäisen ajankohdan vuoksi.
Financial Timesin yleisö ensin -strategia sisältää sekä nykyisten tilaajien pitämisen asiakkaina että uusien kohdeyleisöjen löytämisen. Olennainen osa strategiaa on yleisöjen sitouttamiseen keskittyvä tiimi, joka kasvattaa journalismin tavoittavuutta ja vaikuttavuutta toimituslähtöisesti.
”Tiimimme kokoaa yhteen eri alueiden erityisosaajat, kuten data-analyytikot, sosiaalisesta mediasta vastaavat, hakukoneoptimoijat ja tapahtumatuottajat”, ryhmän apulaisvetäjänä toimiva Hannah Sarney kertoo.
Yleisöjen sitouttaminen on keskeinen osa FT:n toimintaa.
”Esittelemme toimituksen aamukokouksessa lukijoita koskevia lukuja talon oman Lantern-analytiikkatyökalun avulla. Analyysi sisältää tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei, mutta myös taustaa sille, miksi näin oli ja mitä toimitus voi tästä oppia”, hän jatkaa.
”Yleisöjä koskevasta informaatiosta on tullut kiinteä osa myös toimituksen loppupäivää ja journalistista suunnittelua”.
Lukijoiden sitoutumisen määritelmät ja mittaustavat vaihtelevat mediatalosta toiseen.
”Financial Times käyttää suhteellisen uutta lukemisen ja sitoutumisen laatuun perustuvaa mittaria, jolla arvioidaan, lukiko henkilö artikkelista puolet tai sitä enemmän. Mittari sisältää tietoja mm. artikkelin sanojen määrästä, keskimääräisestä lukunopeudesta ja jutun parissa vietetystä ajasta”, Sarney kuvaa.
”Sivunäyttöjen määrä ja sivulla vietetty aika ovat edelleen tärkeitä mittareita, mutta voivat yksittäin käytettyinä johtaa harhaan. Esimerkiksi suuri sivunäyttöjen määrä voi kuulostaa hyvälle, mutta jos siihen liittyy lyhyt sivulla vietetty aika, kokonaiskuva onkin jo aivan toinen”, Sarney korostaa.