Menestys edellyttää markkinointia
Lidlin rohkeus tehdä erilaista ja rohkeaa mainontaa perustuu kilpailuasetelmaan. Kyseessä on kansainvälinen yritys, joka tietää menestymisen olevan mahdotonta ilman markkinointia.
”Erityisesti Suomen Lidlin johto on aina halunnut tehdä erottuvaa ja vaikuttavaa markkinointiviestintää, koska se lisää kiinnostusta”, Tommi Laiho Folk Finlandista korostaa.
Päivittäistavarakaupan kohderyhmää ovat väistämättä kaikki. Pelkästään perheitä ei voi eikä kannata tavoitella, sillä niihin kuuluu suomalaisista vähemmistö.
Markkinointi lisää kiinnostusta
Lidlin markkinointiviestinnässä hyödynnetään ensisijaisesti motiivipohjaisia segmenttejä. Markkinoinnin keskiössä olivat pitkään ryhmät, jotka kokevat Lidliä kohtaan ennakkoluuloja tai eivät tunne yritystä kovin hyvin. Viime aikoina Lidl on panostanut elämyksiä etsiviin kuluttajiin.
Lidl on käyttänyt mainonnassaan lähes kaikkia kanavia, säännöllisimmin televisiota ja digitaalisia medioita. Vuosittaiset tutkimukset osoittavat, että tärkeimmät mainosmediat Lidlille ovat televisio ja suoramainonta.
”Lidl mittaa mainontaansa vuosittain bränditutkimuksessa sekä kampanjatasolla. Kuluttajat pitävät yrityksen mainonnasta ja odottavat sitä. Mainonta muistetaan myös kampanjoiden välillä”, Laiho paljastaa.
Lidl on saanut vuosikausia nousujohteisesti uusia asiakkaita ja liikevaihto on kasvanut. Lisäksi tietoisuus yrityksestä ja siihen liitetyt mielikuvat ovat kehittyneet. Kilpailu päivittäistavarakaupassa on kiristynyt Lidlin vuoksi merkittävästi, ja nyt kasvu vaatii yritykseltä entistä vahvempaa markkinointia.
Tommi Laiho Folk Finlandista avaa Mediapäivässä Lidlin menestyksekkään markkinoinnin taustoja.
Tutustu Mediapäivän ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan