Mikromaksut, metriikka ja mobiili – mitä media-ala voi oppia pelialan liiketoimintamalleista?

Peliala on kuluneen vuosikymmenen menestystarina niin Suomessa kuin maailmalla. Suuren murroksen kokenut viihdetoimiala on siirtynyt teinipoikien kivijalkaliikkeistä ostamista CD-peleistä jokaisen kännykästä löytyviin mobiiliapplikaatioihin. Samalla termit kuten A/B -testaus, monetisaatio, ARPU, DAU ja metriikat ovat tulleet pelialan yleiskieleksi.

Median murroksessa on paljon yhteneväisyyksiä pelialan kehitykseen. Sisällöt ovat siirtyneet fyysisistä tuotteista verkkoon, ja käyttäjät ovat usein haluttomia maksamaan niistä. He kuitenkin kuluttavat niitä enemmän kuin koskaan ja lähes rajaton tarjonta yli maarajojen on muuttanut kilpailutilanteen kansallisesta globaaliksi. Sen myötä liiketoimintamallit happanevat käsiin ja uusia tarvitaan, joten voisiko media-ala hyödyntää pelialan kokemuksia sekä syntynyttä osaamista?

Business Finlandin tilaisuudessa ovat keskustelijoina sijoitusyhtiö IPR.VC:n toimitusjohtaja Timo Argillander, Business Finlandilla digitaalisen median ja peliliiketoiminnan asiantuntijana toimiva Mari Isbom ja liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori Tommi Rissanen.

Tutustu Mediapäivän ohjelmaan
Ilmoittaudu tapahtumaan