Think Ink -kilpailu hakee digitaalisen tarinankerronnan ratkaisuja – jaossa 140 000 euroa

Media-alan tutkimussäätiön järjestämä Think Ink -innovaatiokilpailu haastaa eri tahot kehittämään uudenlaisia digitaalisen tarinankerronnan ratkaisuja ja konsepteja sekä mediaan että oppimiseen.

Think Ink palkitsee voittajan ja enintään viisi muuta yhteensä 140 000 eurolla. Pääpalkinto on 80 000 euroa. Haku avoimeen kilpailuun päättyy 26.4.2020.

”Think Ink tarjoaa hyvän alustan idean eteenpäin viemiseksi ja vaikkapa oman yrityksen perustamiseksi” Think Ink 2020 -kilpailun tuomariston puheenjohtaja Niina Ryynänen korostaa.

Kilpailuun tarjottava ratkaisu voi liittyä digitaaliseen tarinankerrontaan sen laajassa merkityksessä jollakin median osa-alueella, kuten esimerkiksi uutismediassa, aikakauslehdissä, kirja-alalla, painoalalla, TV:ssä tai radiossa. Kyseessä voi olla myös kokonaan uusi palvelu.

”Ratkaisu voi liittyä myös journalistiseen sisältöön, oppimateriaaleihin, sosiaaliseen mediaan tai näitä yhdistäviin ratkaisuihin ja konsepteihin”, Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne muistuttaa.

Vuonna 2014 innovaatiokilpailun voittanut Hello Ruby on mainio esimerkki tarinankerronnan konseptista, jossa kirjat ja videot toimivat yhdessä varhaiskasvatuksen oppimateriaaleina, kun lapset opettelevat ohjelmointitaitoja.

Think Ink -kilpailun ensimmäisen vaiheen hakuaika päättyy 26.4.2020. Toiseen vaiheeseen tuomaristo valitsee 5–10 parasta ideaa, joiden jatkokehitystä Media-alan tutkimussäätiö tukee. Voittaja valitaan tammikuussa 2021. Palkintojen yhteissumma on 140 000 euroa, ja niiden avulla on tarkoitus toteuttaa ideat. Tuomaristo arvioi kilpailuehdokkaat niiden uutuusarvon, potentiaalisen vaikuttavuuden ja toteutettavuuden perusteella.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii säätiön hallituksen jäsen Niina Ryynänen (Sanoma Media Finland) ja muita jäseniä ovat Risto Sarvas (Aalto-yliopisto), kirjailija Siri Kolu, Aki Parviainen (Business Finland) ja säätiön johtaja Noora Alanne (Media-alan tutkimussäätiö).

Kilpailuun voivat osallistua yksittäiset henkilöt, ryhmät, järjestöt ja yritykset Suomessa.

Think Ink -kilpailu järjestettiin viimeksi vuonna 2018. Tuolloin teemana oli mobiiliratkaisuja medialle, ja voittoa tavoitteli yhteensä 8 finalistitiimiä. Pääpalkinnon sai videon ja äänen yhdistävä podcast-applikaatio VidCast. Jaetulle toiselle sijalle ylsivät lisätyn äänitodellisuuden mobiiliratkaisu Voconaut ja kuvan rajauksen mullistava Frameright. Kolmanneksi sijoittuivat mediamyynnin työkalu Superskills ja edutainment-alusta Newsverse.

Lisätiedot:
Noora Alanne
Media-alan tutkimussäätiön johtaja
Puh. 050 4421507
noora.alanne@mediaalansaatio.fi

#ThinkInk2020
www.mediaalansaatio.fi/thinkink